Czy Intel odrobił lekcję z tworzenia GPU? Zapowiedź Intel Battlemage

Intel Arc Alchemist był jednym z najbardziej wyczekiwanych projektów graficznych firmy Intel. Niestety, mimo wielu zapowiedzi i przekładania daty premiery na półki sklepowe, okazało się, że finalne wyniki wydajności kart graficznych pozostawiały wiele do życzenia.

Czy Intel odrobił lekcję z tworzenia GPU? Zapowiedź Intel Battlemage

Intel Arc Alchemist był jednym z najbardziej wyczekiwanych projektów graficznych firmy Intel. Niestety, mimo wielu zapowiedzi i przekładania daty premiery na półki sklepowe, okazało się, że finalne wyniki wydajności kart graficznych pozostawiały wiele do życzenia.

Kiedy pojawiły się informacje o wielomiliardowych stratach, jakie poniosła firma za sprawą produkcji kart graficznych, wielu z nas zaczęło tracić nadzieję na to, że kiedykolwiek ujrzymy nowe modele.

Tymczasem, druga generacja kart graficznych - Intel Battlemage – została potwierdzona przez rzecznika prasowego marki Intel - Thomasa Petersena w ostatnim wydaniu podcastu PCWorld.

Według tej konwersacji karty graficzne Arc z procesorem graficznym Battlemage firmy Intel mają zawierać nowe technologie, aktualizacje architektury i wiele więcej..

1426,03 zł
Dostępny 2-3 dni

 
1300,77 zł
Dostępny 2-3 dni

 
1766,78 zł
Dostępny 2-3 dni

 

Podróż Intela po rynku GPU

Pierwsza generacja kart graficznych Intel ARC nie była złotym trafem marki – zespół Intela podczas jej projektowania napotykała szereg niespodziewanych komplikacji, które nie dość że wpływały na tempo prac i osiągi kart na wcześniejszych sterownikach to finalnie dość mocno opóźniły światową premierę.

Mimo kilku potknięć związanych z procesami i działaniem sterowników Intel ARC, w obecnej chwili, technikom Intela udało się nie tylko naprawić niektóre z głównych problemów z wydajnością API w DX9, ale także dostarczyć szeroki wachlarz wydań sterowników dla najnowszych gier AAA.

W rzeczywistości, liczba tych wydań przekroczyła to, co oferuje AMD i jest na równi z NVIDIA, co jest bardzo imponujące.

Cała ta praca z pewnością okaże się pomocna w budowaniu drugiej generacji dyskretnych GPU i linii kart graficznych znanych jako Arc Battlemage.

Arc Battlemage – czego możemy się spodziewać?

Według doniesień, nad Arc Battlemage pracuje w tej chwili większość zespołu projektowego (zarówno po stronie architektury, jak i oprogramowania).

Sama architektura będzie zawierać kilka fajnych nowych technologii i co najważniejsze, rozwiąże zdecydowaną większość z problemów odkrytych na poziomie architektury procesorów graficznych Alchemist.

Arc Battlemage ma być zupełnie nową architekturą, która powstaje w wyniku połączenia zarówno wiedzy technicznej, jak i wiedzy o problemach „nowicjuszy” występujących w kartach pierwszej generacji.

W przypadku zmian procesorów graficznych Xe2 Battlemage pojawiły się już następujące informacje:

  • Podsystem pamięci i kompresja nowej generacji
  • Ulepszony Ray Tracing
  • Ulepszenia mikroarchitektury
  • Technologia renderowania oparta na ML następnej generacji
  • Najnowsze możliwości DeepLink

Co z technologią Frame Generation ?

Podkreślono lepsze skalowanie DX12, lepsze możliwości ray tracingu, a nawet AI. Wygląda jednak na to, że Intel nie jest jeszcze gotowy na zaakceptowanie technologii Frame Generation firmy NVIDIA.

Nie oznacza to, że Frame Generation nie jest dobre, ale podejście, jakie przyjęła zielona ekipa NVIDII może być nieuzasadnione - specjaliści Intela uważają, że AI może okazać się bardziej przydatne w innych miejscach.

Podsumowanie

To co już wiemy, wskazuje na to, że Intel pracuje aktualnie nad dwoma wariantami GPU Battlemage, znanymi jako Xe2-HPG dla układów dyskretnych i Xe2-LPG dla układów zintegrowanych.

Jeśli chodzi o linię produkcyjną, to ostatnie przecieki wskazywały, że premierę Intel Battlemage zaplanowano na 2024 rok. Bardziej szczegółowych informacji możemy spodziewać się więcej informacji jeszcze w tym roku.